SKIN | ANTIFLAG*

*SKIN is currently in development for the next show. This post will document some interesting steps of this journey.


SKIN|ANTIFLAG Collection – triangle shaped outfits

SKIN|ANTIFLAG Collection – oscillating outfits

SKIN|ANTIFLAG Collection – square outfits

SKIN v1.0


SKIN is an augmented reality installation based on a depth camera system and three projections. The projections show digital outfits generated in real time, which can be controlled by the user through the camera system. Based on the biometrics of the user, a matrix of algorithms creates a unique, non-repeatable appearance for the moment.

Through their own interaction with the camera system, the user slips into digital bodies and outfits that deviate from the normative standards of body and outfit.

The diversity of the human body, but also gender-specific attributions of colors or shapes, can be experienced in a playful way and thus renegotiated for the user and his viewer.


SKIN ist eine Augmented Reality-Installation, die auf einem Tiefenkamerasystem und drei Projektionen basiert. Die Projektionen zeigen in Echtzeit erzeugte digitale Outfits, die vom Benutzer über das Kamerasystem gesteuert werden können. Basierend auf der Biometrie des Benutzers erzeugt eine Matrix von Algorithmen ein einzigartiges, nicht wiederholbares Erscheinungsbild.

Durch die eigene Interaktion mit dem Kamerasystem schlüpft der Benutzer in diverse digitale Körper und Outfits, die von den normativen Standards in unterschiedlicher Weise abweichen.

Die Vielfalt des menschlichen Körpers, aber auch geschlechtsspezifische Zuschreibungen von Farben oder Formen können spielerisch erlebt und damit für den Benutzer und seinen Betrachter neu verhandelt werden.


Installationsansicht SKIN (photo: Alexandra Ivanciu)

Installationsansicht SKIN (photo: Alexandra Ivanciu)

Installationsansicht SKIN (photo: Alexandra Ivanciu)



SCIN Documentation


Generating an outfit for a digital avatar is a complex algorithmic network. The following images illustrate some key elements needed for each digital collection.


heatmap controlled body points to attach elements on


oscillating spacial bodymap along vertex positions controls the scale of each node


random symmetric distribution of nodes on the body


random symmetric distribution with random offset along normal forward direction


spherical symmetric area distribution – node scale controlled by distance to pivot point