WE ARE JUST REMOTELY TOUCHING* 👁 442 | | 2022-05

Die Berührung ist eines der direktesten und emotional aufgeladendsten Interaktionen zwischen uns, unserem menschlichen Körper/Haut, und unserer belebten und unbelebten Umwelt. Über die Berührung begreifen und erfühlen wir die Dinge – im wahrsten Sinne des Wortes. Im digitalen Raum fehlt der Berührung in den meisten Fällen ein Gegenüber – wir greifen ins Leere – getrügt von der visuellen Erwartung, die wir von der realen Welt kennen. Die Arbeit WE ARE JUST REMOTELY TOUCHING* begibt sich auf die Suche nach synesthetischen Effekten, mit denen wir diese Nähe wieder erzeugen können.

angle > uns fehlt die Nähe. wir berühren uns nur auf einer remotely ebene!!! arbeit illustriert das! > we are touching a digital mirror.

es geht um Nähe – vielleicht auch um die Illusion von Nähe. Der BLINDE Glaube an Technologie – das Technologie alle Probleme lösen wird. Aber egal wie gut die Technologie sein wird > wir sind immer auf uns selbst ZURÜCKGEWORFEN am ENde.

Die Berührung der Oberfläche ist maßgeblich von dem Moment der eigentlich physikalischen Kollision bestimmt.

Anstatt einer soliden Oberfläche bilden eine dynamische Menge an Partikeln eine alternative Oberfläche mit der wir interagieren können um das Volumen
besser zu erfahren.

visual expression

visual representation of facial emotion is still in the lower part of the uncanny valley. > so lets use other visual equivalents for it > synesthesia 🙂

visualization of the raw vertex grid of a human head 3D model

a filtered vertex grid of the same human head model

a filtered and noisy amplified vertex grid of the head model

the visualized vertex grid based on perlin noise 3D and equivalent rotation

the vertex nodes are attracted by a specific target amplified by distance

the uncanny valley?

In respect to current tools like Metahuman and Facelink the level of detail in visual appearance and animation as taken a lot of steps further into realism. This level of realism on our fingertips creates an interessting side effect, when there is no longer an „obvious digital avatar“ rather than a mirror image of maybe one self – we feel uncomfortable. Despite the prognostics of the uncanny valley curve ( the more realism after a specific degree, the more engaging we feel ). So shall we question the uncanny valley here? Did i forgot something?

hyper reality vs. real world

In digital space, we are capable to create the impossible. We can create form or behaviour out of our imagination and we can even experience it and interact with it through Screen, VR or AR. Althought there are some pretty exiting aspects in this, humanity was always on the run to express imagination through media of any matter – from wood, dance to pure concept. It seems obvious, the digital craft is just another step on that path. So one question remains – what is it, we want to say and how does it relate to all the other artistic positions?

the mask as a narrative for communication between human and machine

The mask has a wide history in almost every culture we know. As part of religious rituals, as symbols or even for fun. One of its major purpose is to bring a specific narrativ into reality, so we can imagine or intercat with things, that are not that easy to grab for us.

DALL.E generated mask sketches [ mask traditional, fur, ++ ]

DALL.E generated mask sketches [ mask traditional, hairy, colorful, fur, ++ ]

DALL.E generated mask sketches [ mask traditional, melted, colorful, fur, ++ ]

DALL.E generated mask sketches [mask textile colorful fur traditional white background portrait melted ]

DALL.E generated mask sketches [ complex mask textile fur traditional white background portrait melted ]

DALL.E generated mask sketches [ ]

DALL.E generated mask sketches [ melted weird mask made from glas white background blender ]