11 | 2025
… and all of your wishes will be destroyed!
Die Serie XITTERS dokumentiert eine fiktive Subkultur, die sich zwischen Aktivismus, Identitätssuche und experimenteller Mode bewegt. Im Zentrum stehen Menschen aller Altersgruppen und Hintergründe, die selbstgefertigte textile Sturmhauben und skulpturale Gesichtsbedeckungen tragen. Diese Masken erscheinen mal spielerisch und offen, mal engmaschig und streng, mal improvisiert aus Fundstücken, mal akribisch gearbeitet. Die ästhetische Spannweite folgt keinem rigiden Code; sie entsteht aus der subjektiven Praxis des Machens, dem wiederholten Formen, Auftrennen und Neuverknoten.
Eine Besonderheit dieser Subkultur ist die radikale Betonung der Imperfektion. Jede Masche, jede Unregelmäßigkeit, jeder zu fest oder zu lose gezogene Faden wird Teil der Identität. Die Masken sind nicht nur Objekte, sondern biografische Spuren der Hände, die sie gefertigt haben. Das Bedürfnis nach Verwandlung und Anonymisierung bildet den gemeinsamen Kern dieser Praxis. Die Hülle verdeckt das Gesicht, aber sie entblößt zugleich die Geste des Tuns – das Tragen wird zu einer Art Selbstporträt, das nicht über physiognomische Merkmale, sondern über textile Entscheidungen kommuniziert.
Die XITTERS entwickeln eine eigene, dynamische Sprache aus Farbe, Form und Muster, die sich historischer textiler Techniken bedient, aber ebenso bewusst bricht. Sie arbeiten mit klassischem Garn, doch ebenso mit ungewöhnlichen Materialien: abisolierten Kabelresten, textilen Schnittstreifen, ausgedienten Netzstoffen oder grob verflochtenen Restfasern. Die resultierenden Masken bilden ein Übergangsfeld zwischen traditionellem Handwerk und improvisierter Materialkultur. Man könnte sagen, sie bedienen sich eines offenen Archivs – der Strukturen, Texturen und Bedeutungen, die Handarbeit seit Jahrhunderten begleitet haben.
Der aktivistische Impuls dieser Subkultur entsteht aus einer Gegenbewegung zur allgegenwärtigen Kameraüberwachung und den Erwartungshaltungen digitaler Selbstdarstellung. Die textile Maske wird zum Werkzeug des kreativen Widerstands: weich statt martialisch, handgemacht statt industriell, variabel statt standardisiert. Sie schafft einen Freiraum, in dem Identität nicht fixiert, sondern performativ hergestellt werden kann. Die XITTERS verschieben damit ein politisches Thema – Überwachung, Sichtbarkeit, Deutungshoheit über das eigene Bild – in eine ästhetische Handlung, die sich im Alltag fortsetzen lässt.
Stricken und Häkeln bilden die Grundlage dieser Praxis, nicht zuletzt weil sie weltweit verfügbare, niedrigschwellige Techniken sind. Sie benötigen kaum Werkzeuge, wenig Raum und lassen sich im Gehen, im Sitzen, unterwegs oder im Gespräch ausführen. Die Handarbeit wird zu einer Form des sozialen Austauschs, eine leise, aber wirksame Alternative zur visuellen Dominanz digitaler Medien. Gleichzeitig ist diese Praxis historisch tief verwurzelt: Während des Zweiten Weltkriegs nutzten Frauen in mehreren europäischen Ländern Strickmuster, um Informationen zu verschlüsseln – etwa indem sie die Längenfolge von Maschen oder Farbwechseln als Nachrichten codierten. Der belgische Widerstand dokumentierte Fälle solcher „strickenden Spioninnen“, die Bahnbewegungen oder Truppenstandorte in Mustern festhielten und unauffällig weitergaben. Diese historische Verbindung zwischen Textilpraxis und politischer Subversion verleiht den XITTER-Masken eine unerwartete Tiefenschicht.
Im Kontext der Serie XITTERS erscheint die Masche schließlich als bewusst weiches Gegenbild zu den harten, technologischen Formen der Verhüllung – militärischen Masken, digitalen Filtern, biometrischen Systemen. Die textile Hülle verweigert sich der Logik der Kontrolle und fordert stattdessen eine andere Art von Lesen und Sehen heraus. Sie ist nie endgültig, nie abgeschlossen. Sie kann jederzeit weitergeführt, repariert, erweitert oder aufgetrennt werden. Darin liegt der eigentliche Kern dieser Subkultur: Identität wird nicht präsentiert, sondern gestrickt – Masche für Masche, als fortlaufender Dialog zwischen Körper, Material und Welt.
dried out clearing
analog vintage documentary photo of
A clearing with brown, dried-up grass. Surrounded by dried-up but large oak and beech trees. in for distance, there are three persons hiding behind the trees and the bushes.
The two androgynous young female persons crouch arm in arm, heads hugging, on an overgrown old rotten trunk, wearing casually worn oversized damaged weatherd 90s clothes with patches and handcrafted repaired elements. one person has crop top crouching on the knees. all persons look at each other IGNORING the camera.
the persons wear fine detailed DIY very excentric voluminous huge hand made self made lace fine yarn head neck masks made from inticate loose, complex traditional lace patterns and complex DIY black and collaged knitting and weaved applications. entire faces are covered with the masks. the masks look complex, obviously amateurish hand made. the yarn is contrasty pattern black and white colored with long fringes and trims
late sunset. dust in the wind. dirt on the lens.
There is a huge rotten dry tree in blurry foreground.
overall mood is raw, documentary.
film grain, DOF, vignette, black film border, light leaks, dirty lens.
da escalator cru
analog vintage old amateur documentary photo of A huge hall in an abandoned, overgrown shopping mall. in the background, two androgynous young people crouch arm in arm on an overgrown escalator stairs, wearing casually worn oversized damaged dirty hooded 90s clothes. all persons wear fine detailed DIY hand made self made lace fine yarn head masks made from inticate loose, complex traditional lace patterns and complex DIY black and white emboidery and collaged knitting and weaved applications. entire faces are covered with the masks. the masks look complex, obviously amateurish hand made. the yarn is contrasty pattern black and white colored with long fringes and trims all persons look AWAY from the camera to the side. misty foggy air. overall mood is raw, documentary. film grain, DOF, vignette, black film border, light leaks, dirty lens
just imagine all the good we have
analog vintage documentary photo of androgyn young person on a bed praying with hands folded crouching on top of a bed. in the background is a huge kitsch poster showing a sunset with fluffy white clouds. the persons wear fine detailed DIY very excentric voluminous huge hand made self made lace fine yarn head neck masks made from inticate loose, complex traditional lace patterns and complex DIY black and collaged knitting and weaved applications. entire faces are covered with the masks. the masks look complex, obviously amateurish hand made. the yarn is contrasty pattern black and white colored with long fringes and trims There is huge a thick cluster of curvy interweaved thick textile cables and textile wires in blurry OUT OF FOCUS foreground hanging down from the ceiling. overall mood is raw, documentary. film grain, DOF, vignette, plain black film border, light leaks, dirty lens.
we run, we run
dynamic, shaky analog documentary photo of
huge emtpy european Backyard in strong motion blur with a black brick wall and metal doors covered with stickers, some trash containers and white empty windowless dirty car wreck and oily concret floor. the wall and the floor is overgrown with moss and plants and there is trash on the floor.
Two young androgynous people run sideways through the backyard in strong motion blur. Flashlight on the second shutter.
the people wearing casually worn oversized damaged hooded 90s clothes.
all persons wear fine detailed DIY handmade self-made lace fine yarn head masks made from inticate loose, complex traditional lace patterns and complex DIY black and white emboidery and collaged knitting and weaved applications – Lace with sweeping borders and ruffles and geometric folds. entire faces are covered with the masks. the masks look complex, obviously amateurish hand made. the yarn is contrasty pattern black and white and neon complementary colored with long fringes and trims.
all persons look AWAY from the camera to the side.
by night. car frame with dirty window in blurry plain foreground. photo taken out of a car window.
The persons are out of focus blurry motion blurred.
one person has a white dirty used backpack with gardening materials and some creepers sticking out.
overall mood is raw, documentary. film grain, DOF, vignette, black film border, light leaks, dirty lens.
The camera is in full motion, dynamic with a slanted horizon. Strong contrast.
drinking water
analog vintage color full body documentary photo of
Two young caucasian men are squatting side by side, facing each other, urinating in front of each other, both persons are laced sideways in front of a plain, weathered white wall. Both drink water.
all persons wear fine detailed DIY handmade self-made lace fine yarn head masks made from inticate loose, complex traditional lace patterns and complex DIY black and white emboidery and collaged knitting and weaved applications – Lace with sweeping borders and ruffles and geometric folds. entire faces are covered with the masks. the masks look complex, obviously amateurish hand made. the yarn is contrasty pattern black and white and neon complementary colored with long fringes and trims.
90s used weathers DIY repaired clothing.
overall mood is raw, rough, amaterish, documentary. film grain, DOF, vignette, black film border, light leaks, dirty lens.
the pool
analog vintage color full body documentary photo of
two adult thin persons, male and female, in their 50s are squatting and leaning sideways on the tiled wall within an empty dried out swimming pool with damaged tiles. used white yellowed and crumpled t shirt with holes in it. short black underpants.
There is gardening tools lying around on the floor. The persons hug each other like lovers.
the persons wears a detailed extravatant loose DIY handmade used self-made used weathered light blue lace head mask made from collaged, self sewed, different colored thin yarn , inticate loose, roughly, contemporary wild voronoi and fractal inspired lace patterns with sweeping borders and ruffles and geometric folds. entire face are covered with the masks. the masks look complex, obviously amateurish hand made. the thin yarn is complementary contrasty colored with long fringes and trims, that reach the floor.
There is dried flowers, herbs and leafes interweaved in the head mask like contemporary geometric fractal patterns.
the floor of the pool is filled with weathered moss and creepers and rotten wood.
90s used weathers DIY repaired clothing.
sunset.
the walls of the pool is full of huge bouquets made from dried flowers, plants and herbs and dried fruits, that hang upside down to dry in the sun.
overall mood is raw, rough, amaterish, documentary. film grain, DOF, vignette, black film border, light leaks, dirty lens.
stranded
analog vintage documentary full body photography showing a complex cinematographic scenery
two androgyn person crouch in front of a white car wreck besides an empty road in the foreground.
there is an all white tire on the dusty road in the far foreground.
Both androgyn persons are of different age, aged skin and slight wrinkles full body portraits.
one thin female person in the front crouches full body on the floor looking into the sky in some kind of relaxed pose. she is in her white knitted underwear and bra and oversized very long mask.
the other young masked male person behind the car is lying flat on the ground with heads down to the ground and wearing a dirty white t-shirt with holes.
Both persons wear very contemporary collaged wild individual full-headed Balaclava like sculptural masks, loose-fitting and crocheted from thin, thread in black and white color. Textile collage. textile collage. amateurish. handmade DIY. The texture is extremely wide open and airy, with large, voronoi inspired , irregular gaps in the stitch work. Long, delicate thread ends and strands cascade down from the edges, especially around the face opening and the elongated collar that drapes over the shoulders. Incorporated sparingly throughout the piece are small, decorative small macramé knots, like tiny constellations against the web-like crochet. The overall aesthetic is ethereal, organic, and slightly haunting, obviously amateurish hand made. the yarn is contrasty patterned with black and white with long fringes and trims. The masks covers the ENTIRE FACE, entrie head.
all person wear old, repaird oversized 90s clothing with crochet applications and collaged knitted elelements.
fluffy round clouds in pastel colors and sunset pastel sky in background.
In the background is a completely white car wreck, badly crushed and crumpled, with white smoke rising from its broken windows. both persons are part of the complex scene
in the very far, dusty background is huge all pastel unsaturated pink mountains.
the white car wreck is stuffed with dried flowers and dried fruits, that hang down in the car interior.
overall mood is raw, documentary.iconographic. pathos.
film grain, DOF, vignette, black film border, light leaks, dirty lens.
black rock
realistic iconic analog vintage documentary full body photography showing a complex cinematographic scenery
a cloudy fluffy fully white smoked foggy fluff clouded scene like a riot with some female androgy persons that have been fallen to the ground lying on their backs. SOme female androgy persons are in highly dynamic motion running slightly hurt. realisitic skin with slight wrinkles.
their full bodies are visible, but parts of their bodies are fully hidden in dense fluffy white smoke clouds. they wear oversize baggy pants and black bras.
the person on the floor has a naked upper body with a white bra. the running persons have white used tshirts on in underwear and black used old combat boots. the persons hold each others hands helping each other out. Each person has each a huge black rock in her hand.
in the far background is a huge black rock with snow on top with black thick smoke. black weathered concrete floor.
the far background is a fluffy clouded roughly painted sky in pastel sunset colors.
god rays draw light on the female persons. The entire scene is full of fluffy thick rounded white smoke clouds.
desaturated sunset pastel color palette with harsh contrast and pink rim lights.
Both persons wear very contemporary wild individual full-head sculptural masks, loose-fitting and crocheted from thin, thread in black and white color. Textile collage. amateurish. handmade DIY. The texture is extremely wide open and airy, with large, voronoi inspired , irregular gaps in the stitch work. Long, delicate thread ends and strands cascade down from the edges, especially around the face opening and the elongated collar that drapes over the shoulders. Incorporated sparingly throughout the piece are small, decorative small macramé knots, like tiny constellations against the web-like crochet. The overall aesthetic is ethereal, organic, and slightly haunting, obviously amateurish hand made. the yarn is contrasty patterned with black and white with long fringes and trims. The masks covers the ENTIRE FACE, entrie head.
In the left foreground stands a simple, crooked, weathered white pole. The white pole is stuffed with hand-knitted piece of fabric with a Voronoi-inspired pattern in black yarn.
there is an old black tire lying on the black concrete floor tied to the pole with a white yarn in the foreground.
photo is taken out of a car window.
there is a plain black police truck in the foggy far background upside down with black smoke coming out of the windows.
overall mood is raw, documentary.
film grain, DOF, vignette, black film border, light leaks, dirty lens.
riot
realistic iconic analog vintage documentary full body photography showing a complex cinematographic scenery
a cloudy fluffy fully white smoked foggy fluff clouded scene like a riot with some female androgy persons that have been fallen to the ground lying on their backs. SOme female androgy persons are in highly dynamic motion running slightly hurt. realisitic skin with slight wrinkles.
their full bodies are visible, but parts of their bodies are fully hidden in dense fluffy white smoke clouds. they wear oversize baggy pants and black bras.
the person on the floor has a naked upper body with a white bra. the running persons have white used tshirts on in underwear and black used old combat boots. the persons hold each others hands helping each other out. Each person has each a huge black rock in her hand.
in the far background is a huge black rock with snow on top with black thick smoke. black weathered concrete floor.
the far background is a fluffy clouded roughly painted sky in pastel sunset colors.
god rays draw light on the female persons. The entire scene is full of fluffy thick rounded white smoke clouds.
desaturated sunset pastel color palette with harsh contrast and pink rim lights.
Both persons wear very contemporary wild individual full-head sculptural masks, loose-fitting and crocheted from thin, thread in black and white color. Textile collage. amateurish. handmade DIY. The texture is extremely wide open and airy, with large, voronoi inspired , irregular gaps in the stitch work. Long, delicate thread ends and strands cascade down from the edges, especially around the face opening and the elongated collar that drapes over the shoulders. Incorporated sparingly throughout the piece are small, decorative small macramé knots, like tiny constellations against the web-like crochet. The overall aesthetic is ethereal, organic, and slightly haunting, obviously amateurish hand made. the yarn is contrasty patterned with black and white with long fringes and trims. The masks covers the ENTIRE FACE, entrie head.
In the left foreground stands a simple, crooked, weathered white pole. The white pole is stuffed with hand-knitted piece of fabric with a Voronoi-inspired pattern in black yarn.
there is an old black tire lying on the black concrete floor tied to the pole with a white yarn in the foreground.
photo is taken out of a car window.
there is a plain black police truck in the foggy far background upside down with black smoke coming out of the windows.
overall mood is raw, documentary.
film grain, DOF, vignette, black film border, light leaks, dirty lens.
RECHERCHE
Textile Masken: Seltene Traditionen und ihre heutige Bedeutung
Die vollständige Verhüllung des Gesichts durch gestrickte oder gehäkelte Masken ist kulturgeschichtlich eine Ausnahme. In den meisten Ritualtraditionen bestehen Masken aus Holz, Leder, Rinde, Metall oder fest gewebten Stoffen. Handarbeitstechniken wie Stricken oder Häkeln wurden zwar weltweit praktiziert, aber nur selten zur direkten Maskenherstellung verwendet. Dort, wo solche textilen Verhüllungen dennoch auftreten, wirken sie wie lokale Lösungen für das menschliche Bedürfnis nach Verwandlung, Anonymisierung und der temporären Auflösung individueller Identität. Die wenigen belegbaren Fälle zeigen, dass textile Masken eher an den Rändern ritueller Praktiken existieren und nicht zu den prägenden Maskentraditionen gehören.
Europa: Textile Verhüllung als Randphänomen
Im europäischen Brauchtum tauchen textile Kopf- und Gesichtsverhüllungen nur vereinzelt auf. Ein Beispiel findet sich beim sorbischen Bescherkind in der Lausitz. Die charakteristische Maske besteht traditionell aus feinem, besticktem Leinen; Varianten aus netzartigem, durchbrochenem Stoff sind dokumentiert, auch wenn sie nicht im engeren Sinne gestrickt oder gehäkelt sind. Hier dient das textile Material vor allem der leichten Durchsicht für das Kind, dessen Erscheinung geheimnisvoll und anonym bleiben soll.
Ein deutlicheres Verhältnis zum Textilen zeigt sich im Alpenraum, wo Maskenfiguren häufig mit üppigen Wollmähnen ausgestattet sind. Die Masken selbst bestehen zwar aus Holz oder Rindenbast, doch die zotteligen Kopfbedeckungen und Bärte werden mancherorts aus Wolle hergestellt, die zum Teil gehäkelt, gestrickt oder in dichte Strähnen gelegt wurde. Diese textile Ergänzung verstärkt den wilden, übernatürlichen Eindruck der Gestalten, ohne dass es sich um vollständige Gesichtsmasken aus Maschenarbeit handelt.
Beim Glöcklerlauf im Salzkammergut tragen die Läufer unter ihren leuchtenden Kopfstücken eng anliegende weiße Hauben. Diese Hauben können gestrickt oder gehäkelt sein und umschließen den Kopf vollständig, dienen aber vor allem als neutrale Grundschicht unter der kunstvollen Konstruktion. Sie anonymisieren den Träger und stellen eine einheitliche, identitätslose Erscheinung her – allerdings ohne selbst als Maske im engeren Sinn zu fungieren.
Außereuropäische textile Verhüllungen: Geflochten statt gestrickt
Außerhalb Europas sind direkt gestrickte oder gehäkelte Masken kaum nachweisbar. Eine wichtige Parallele findet sich jedoch in geflochtenen Ritualmasken. Im Südpazifik, etwa bei den Tolai in Papua-Neuguinea, bestehen die ikonischen „Duk-Duk“- und „Tumbuan“-Masken aus aufwendigen Flechtarbeiten aus Pflanzenfasern. Diese bedecken den gesamten Kopf und schaffen eine undurchdringliche, skulpturale Hülle. Obwohl es sich nicht um Maschenarbeit handelt, teilt die Flechttechnik mit dem Stricken und Häkeln das Grundprinzip: Aus flexiblen Fasern entsteht eine luftdurchlässige Struktur, die den Körper vollständig umschließt. Die Masken zeigen, wie textilartige Techniken rituelle Verwandlung ermöglichen, selbst wenn die konkrete Technik kulturell variiert.
Moderne Wiederentdeckungen: Die Masche als politisches und künstlerisches Medium
Während traditionelle textile Masken selten bleiben, ist die gestrickte oder gehäkelte Gesichtsverhüllung in der Gegenwart auffallend präsent. In der Kunst- und Aktivismusszene dient die Masche als bewusst weiches, handwerkliches Gegenbild zu martialischen oder technologischen Formen der Verhüllung. Yarn-Bombing-Aktionen verhüllen Skulpturen und städtische Objekte mit humorvollen, überdimensionierten Häkel- oder Strickhüllen. Diese Interventionen zeigen das Potenzial der Maschenarbeit, etablierte Symbole zu transformieren und Machtverhältnisse spielerisch infrage zu stellen.
Auch im Craftivism findet die textile Maske ihren Platz. Strick- und Häkeltechniken werden genutzt, um kunstvolle, zum Teil groteske Maskenformen zu erzeugen, die Themen wie Identität, Verletzlichkeit oder Anonymität neu verhandeln. In Protestkulturen tauchen handgefertigte textile Sturmhauben und Gesichtsbedeckungen auf, die funktional an klassische Balaclavas erinnern, aber bewusst den Charakter des Selbstgemachten tragen. Sie verbinden Schutz und Anonymisierung mit einem Ausdruck persönlicher Autonomie und politischer Haltung.
In Subkulturen wie Cosplay oder experimentellen Modeszenen erscheinen gehäkelte Masken schließlich als ästhetische Erweiterungen fiktiver oder futuristischer Figuren. Die Masche wird hier nicht rituell, sondern performativ genutzt: als Material, das sich jeder Form anpassen kann und gleichzeitig eine irritierende Mischung aus Weichheit und Fremdheit erzeugt.
Warum textile Techniken für Masken geeignet sind
Stricken und Häkeln sind niedrigschwellige, weltweit zugängliche Techniken. Garne sind günstig, Nadeln einfach zu beschaffen, und die Arbeit kann überall ausgeführt werden. Maschenstrukturen besitzen Eigenschaften, die sie für Verhüllungen besonders geeignet machen: Sie sind elastisch, passgenau, atmungsaktiv und können dicht oder offen gearbeitet werden. Gleichzeitig tragen sie eine kulturelle Bedeutungsschichtung in sich: Wolle steht traditionell für Wärme, Fürsorge und Häuslichkeit. Wird dieses Material jedoch zu einer vollständigen Gesichtshülle geformt, entsteht ein irritierender Bruch zwischen Vertrautheit und Fremdheit, zwischen Geborgenheit und Bedrohung.
Gerade dieses Spannungsverhältnis macht die textile Maske für zeitgenössische Kunst und Aktivismus so interessant. Sie greift eine einfache, historisch tief verwurzelte Technik auf und überführt sie in Debatten über Identität, Sichtbarkeit und gesellschaftliche Machtverhältnisse. So wird die textile Maske, trotz ihrer Seltenheit in der globalen Tradition, in der Gegenwart zu einem prägnanten Symbol – eines, das in der Lage ist, soziale Rollen zu hinterfragen und neue Formen des Ausdrucks zu eröffnen.
… überarbeiten ab hier!
Marilyn Mansons „Man That You Fear“ endet mit einem sich wiederholendem Zitat: „… and all of your wishes will be destroyed!“ – Die Zeile verweist nicht nur auf eine individuelle Enttäuschung, sondern auf einen kollektiven Zustand der Implosion von Bedeutung in einer Gesellschaft der absoluten Sättigung. Dieser Zustand wird präzise durch das philosophische Werk Jean Baudrillard beschrieben.
Baudrillards Theorie der Simulation und Hyperrealität postuliert eine postmoderne Gesellschaft, in der die unbegrenzte Verfügbarkeit von Bildern, Zeichen und Waren zu einem Kollaps ihrer referenziellen Beziehung zur Realität führt. Wir leben nicht mehr in einer Welt der Originale, sondern in einer Hyperrealität, einer Ordnung des Simulakrums, in der Zeichen nur noch auf andere Zeichen verweisen. Die ständige Befriedigung jedes denkbaren Begehrens durch einen entfesselten Überkonsum hat nicht die ersehnte Erfüllung zur Folge, sondern führt in einen Zustand der Indifferenz. In der totalen Verfügbarkeit verlieren die Dinge ihre Aura, ihren Gebrauchs- und Tauschwert und damit ihre eigentliche Bedeutung.
Konsequenterweise wird in dieser vollständig durchsimulierten und ausgeleuchteten Welt auch die Zukunft als Kategorie des Ungewissen und Möglichen obsolet. Sie wird vorweggenommen, risikofrei kalkuliert und als konsumierbares Produkt angeboten – von algorithmischen Prognosen bis zu den idealisierten Zukunftsbildern der Werbung. Ganz entgegen der persönlichen Wahrnehmung, die von Existenz- oder Versagensangst geprägt ist. Es existiert kein gesellschaftliches „Außen“ mehr, auf das sich die menschliche Fantasie, das utopische Denken oder das genuine Begehren richten könnten. Die Zukunft ist in der ewigen Gegenwart der Simulation absorbiert und damit – metaphorisch gesprochen – abgestorben.
Dieser Kollaps der bestehenden Bedeutungs- und Wertesysteme, so lähmend er zunächst ist, erzeugt jedoch ein produktives Vakuum. Die Geschichte der Kunst und Subkultur liefert zahlreiche Belege dafür, dass solche Phasen der Orientierungslosigkeit und des Niedergangs paradoxerweise die Inkubationszeit für radikal neue ästhetische und soziale Formationen sind.
Die Punkbewegung der späten 1970er Jahre entstand als direkte Reaktion auf wirtschaftliche Stagnation, soziale Perspektivlosigkeit und das Scheitern der utopischen Versprechen der 1960er Jahre. Ihre ästhetische Praxis war eine der Dekonstruktion und des „Do-it-Yourself“. Indem sie die technische Perfektion der Mainstream-Musik verweigerte, sich aus den Trümmern der urbanen Landschaft und weggeworfenen Materialien kleidete und ihre eigenen Kommunikationskanäle schuf, demonstrierte sie, wie aus dem Zustand der kulturellen Übersättigung und Leere eine neue, rohe und authentische Ausdruckskraft geboren werden kann.
Ein ebenso eindrückliches Beispiel ist die unmittelbare Nachwendezeit in Ostdeutschland. Der plötzliche Zusammenbruch des DDR-Systems und die anschließende Flut westlicher Waren und gesellschaftlichen Normen / Kolonialisierung führten zu einer tiefgreifenden Desorientierung. Doch genau in diesem Vakuum der alten Gewissheiten entstanden in leerstehenden Industriebrachen und Wohnungen – den physischen Ruinen der untergegangenen Ordnung – äußerst vitale Szenen. Die entstehende Technokultur und andere subkulturelle Bewegungen nutzten diese „ruinösen Freiräume“ als Laboratorien für die Neuerfindung von Gemeinschaft, Körperlichkeit und künstlerischem Ausdruck jenseits etablierter kommerzieller und politischer Strukturen.
„… and all of your wishes will be destroyed!“ Ist eine experimentelle, forschend ausgerichtete synthetische Photoserie
cinematic analog documentary photo of a surreal complex scene with young androgy muscled woman, The image shows a young man sitting on the hood of a white car on the side of a road. The car appears to be abandoned and is in a state of disrepair. The woman is looking at the camera with a neutral expression on her face. In the background, there is a large plume of black smoke rising from a burning building. The sky is orange and pink, indicating that it is either sunrise or sunset. There are other cars and buildings in the background. a young bald woman is kneeling on the road on the left and black clothes observing the other women on the hood of the car. all persons wears a detailed extravatant loose DIY handmade used self-made used weathered light blue lace head mask made from collaged, self sewed, different colored thin yarn , inticate loose, roughly, contemporary wild voronoi and fractal inspired lace patterns with sweeping borders and ruffles and geometric folds. entire face are covered with the masks. the masks look complex, obviously amateurish hand made. the thin yarn used with long fringes and trims, that reach the floor. used materials. slightly messy. 90s clothing. diffuse bright sunlight. saturated vintage colors. DOF, analog dia film photo border, light leaks the overall mood is colorful, mystical, weird, avantgarde, mysterious
cinematic analog photo of architecture, surreal complex scene with three young woman,
The image shows a young woman sitting on the hood of a white car on the side of a road. The car appears to be abandoned and is in a state of disrepair. The woman is looking at the camera with a sad expression on her face. In the background, there is a large plume of black smoke rising from a burning building. The sky is orange and pink, indicating that it is either sunrise or sunset. There are other cars and buildings in the background. The overall mood of the image is one of destruction and despair.
a young woman is kneeling on the road on the lef with black hair and black clothes observing the other woman on the hood of the car.
used materials. slightly messy. 90s clothing.
diffuse bright sunlight. saturated vintage colors.
DOF, analog dia film photo border, light leaks
the overall mood is colorful, mystical, weird, avantgarde, mysterious
analog vintage old photo of
a bald androgyn adult female medium size person from behind standing over waist-high in water from behind. wearing oversized jeans with naked upper body in waist high water. naked upper body. stomping.
in the background is a group of many casual bald female persons of different size with crop tops standing in a round constellation with flashlights in their hands in waist high water facing the person pointing with their smartphone flashlights to the person. some have basecaps on. they all have their heads up and face the camera with neutral face. they have used washed out clothing.
empty flooded parking lot by sunset.
washed out colors. DOF. black vintage photo border.
the overal mood is rough, documentary, mysterious, raw
frontal flashlight enlighting the scene against the sunset.
analog vintage old photo of
parking lot by night. in the middle of the parking lot is a huge crack hole filled with black water with light ripples and light oil drips on the surface.
in the black water floats a bald adult androgyn female person in underwear swimming. eyes closed. head turns away from the camera.
some casual clothes and shoes lie on the concrete floor nearby the water hole.
a lot of white thick toothpaste on the floor.
another bald person in the far background darkness lies on the floor arms and legs spread white in underwear.
washed out colors. DOF. black vintage photo border.
the overal mood is silent, rough, documentary, mysterious, raw
amateur analog photo by night
group of casual androgyn bald female adult persons in their 20s having a party and hangout around a playground sitting and standing and posing for the camera in a park with an age-rusty, colorful climbing frame within a littered sandbox. used causal clothing in 90s style. baggy clothes and crop tops. untidy hair.
some bottles and cans in the grass. the persons talking relaxed and having a good time talking and drinking and laughing posing for the camera having a good time. some face the camera and hug each other.
all european houses in the background burn like a massive inferno. massive fire inferno with huge flames. huge smoke clouds
some persons in the very close, out of focus blurry foreground pose excessively expressivels partying in front of the camera.
saturated vintage colors.
DOF, analog dia film photo border, light leaks
the overall mood is colorful, mystical, weird, avantgarde, mysterious
analog documentary vintage underexposed color photography of a
complex scene with two young woman and one men with untidy hair.
The image shows a young woman with long brown hair sitting crouched inside a shopping cart from the side. looking straight into the camera with visible sadness on her face.
In the background there is a large closed european shopping mall . all signs are removed. Doors and windows are temporarily nailed shut.
The sky is orange and pink, indicating that it is sunset. There are other european buildings in the background.
a young woman is kneeling on the floor on the left with black hair and black clothes with both hands flat on the concrete floor looking at the other woman inside the cart.
the young man on the right background wears a basecap and sits on the floor behind the shopping cart and observes the woman on the floor in front.
used materials. slightly messy. 90s clothing. all clothing and shoes are used.
diffuse bright sunlight. desaturated vintage colors.
DOF, analog dia film photo border, light leaks
the overall mood is colorful, mystical, weird, avantgarde, mysterious. DOF.
analog vintage documentary color photo of an androgyn bald adult female in her 30s in causal 90s clothing with printed down ribs and exoskeleton bio material elements. used materials and DIY. SHe wears a causual used hoodie made from black bio material and is standing in a flooded eurpoean city street alley. the water is waist high. the street and the person is waist high under water waist high in dark black water.
her head is tilted to the side and she looks in the camera with a neutral face. wearing a used wet basecap.
A white rubber boat floats in the background.
some other persons in the background carry bags to the boat.
another adult female person hugs the female in front from behind and hiding the face from the camera. face is hidden.
poses refering to traditional poses of traditional christian paintings.
DOF, light leaks, film grain. black dia photo border.
analog vintage documentary color photo close up of an androgyn bald adult female in her 30s in causal 90s clothing. hand is up doing a victory hand guesture.
by night
some cars are driving by full packed with roof racks. one car is standing at the side with all doors open. in the background is an european forest that burns like an inferno. there is some european houses in the background.
in the background is a person with a flashlight sitting in the middle of the street surrounded by broken branches from the tree and some opened suitcases.
DOF, light leaks, film grain. black dia photo border. motion blur.
analog vintage documentary color photo
of a group of persons sleeping on a flat european rooftop of a building.
The roof is made of dry weathered black tar and divided in the middle. Windblown trash lies on the roof.
in the front foreground are three female and male androgyn persons standing on the tar floor trying to hide their faces from the camera in weird poses. short untidy messy hair or bald. they all hold each other tight. they seem to have fun. 90s casual used repaired clothing. naked upper body.
Improvised raised beds with a few living but many wilted plants that have grown high.
The people have an improvised camp made of sleeping bags and plastic sheets for rain protection.
the body poses and the overall composition is related to traditional christian paintings and religious imagery and poses. all barefoot.
one androgyn female bald person crouches/lies on the floor on the right with both hands flat on the floor observing the group to the left with heads up. bended back in christian pose.
a weathered white car wreck without windows is placed in the background reused as an improvised greenhouse using plastic foil with door open.
some weathers improvised white tents in the background.
DOF, light leaks, film grain. black dia photo border.
light smoke clouds in the far background city skyline.
analog vintage documentary color photo close up of of a short dyed blond untidy hair androgyn woman removing false eyelashes from her eyes. he crouches in the outer corner of the mirror in the far right side of the photo. — shot as if in a bathroom mirror with white weathered frame. the mirror is dirty and used with chaotic scratches.
the man has a multi colored used DIY shirt with floral carmouflage pastel colored patterns and a bag over the shoulder.
In the wide mirror, you can see some casual bald female persons in 90s causual clothing around a small campfire inside in the background in a bright room with white tiles . All looking away from the camera in motion blur.
some trash on the floor.
there is strong sunlight from sunset shining directly into the mirror and reflecting into the camera with strong light rays.
overall mood is raw, documentary but the poses and mimic of the persons seem like in a traditional painting
film grain, DOF, vignette, film border
analog vintage documentary color photography of
a big empty living room with desaturated green wall and rounded wooden doors and mirrors.
in the middle of the room is a huge, wide light brown leather corner sofa that has been pulled apart and looks slightly used with two androgyn young women on it.
the woman on the right is crouching on the sofa drunken with one arm hanging down from the sofa. the hug each other looking concerned.
the woman to the left is sitting relaxed observing the other woman to the side with a hand on the cheek of the other woman.
both women have 90s casual used clothing and untidy short blond dyed hair and bald. hoodies and barefoot.
An empty glass and an empty bottle are lying upside down on the floor. Some liquid has been spilled.
there is a hole in the wall in the background. There is a dry huge bouquet of flowers bended at the wall.
The wall and the ceiling seems damaged and crooked.
overall mood is raw, documentary.
film grain, DOF, vignette, black film border, light leaks, dirty lens
zuletzt geändert: 2025-12


















































